A A A

Resources in Greek

Ένα έντυπο για εφήβους στην περίοδο της πανδηµίας COVID-19

Προτάσεις-Οδηγίες για εφαρμογή στην τάξη

 

Πρόκειται για ένα έντυπο που απευθύνεται σε εφήβους σχετικά με την ψυχοκοινωνική τους προσαρμογή με το άνοιγμα των σχολείων μετά το μακρόχρονο διάστημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης λόγω της πανδημίας.

Μέσα από τις «διαδρομές» που αποτυπώνονται στο έντυπο, οι έφηβοι μαθητές και μαθήτριες καλούνται να αναστοχαστούν τις επιλογές-διαδρομές εκείνες που θα συμβάλλουν στην ενεργοποίηση των ψυχοκοινωνικών προστατευτικών παραγόντων που είναι σημαντικές για την προαγωγή της ψυχικής τους ανθεκτικότητας σε περιόδους κρίσης.

Το περιεχόμενο του έντυπου, προτείνεται να αξιοποιηθεί ως εκπαιδευτικό υλικό με τη συνεργασία και υποστήριξη των εκπαιδευτικών σε συνδυασμό με το Έντυπο για εκπαιδευτικούς: «Ενισχύοντας την ψυχοκοινωνική προσαρμογή των παιδιών κατά την επιστροφή στο σχολείο στην περίοδο της πανδημίας COVID-19», Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ, http://www.centerschoolpsych.psych.uoa.gr/images/epistrofi-sto-sholeio-psychokoinoniki-prosarmogi-COVID-19.pdf.

Ειδικότερα προτείνεται η συζήτηση στην τάξη σχετικά με το περιεχόμενο του εντύπου ή η παρουσίαση στην τάξη από τους ίδιους τους μαθητές που θα το επεξεργαστούν αρχικά σε μικρές ομάδες(ενδεικτικά αναλαμβάνοντας 1 διαδρομή/επιλογή ανά ομάδα). Εφόσον είναι εφικτό ενθαρρύνεται και η σύνδεση με προσφερόμενα μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος σπουδών σχετικά με την ανταπόκριση και προσαρμογή των ανθρώπων σε δύσκολες περιόδους.

Τέλος, στο έντυπο περιλαμβάνονται δύο αφίσες (με δυο εκδοχές που συνοψίζουν το περιεχόμενο του εντύπου σελ. 7 και 8) ώστε να αναρτηθούν στην τάξη ή το σχολείο με την ενεργή συμμετοχή των μαθητών/τριών.

Για να δείτε το έντυπο πατήστε εδώ.

Hatzichristou, C., Yfanti, T., Lampropoulou, A., Lianos. P., Georgouleas, G., Athanasiou, D., Fragiadaki, D., & Mihou, S. (2020). Return to the school  And fostering psychological resilience after the stay-at-home period of the COVID-19 pandemic: Useful tips and activity worksheets. Athens: Laboratory of School Psychology, Department of Psychology, National and Kapodistrian University of Athens. 

Press here to see the booklet. 

Hatzichristou, C., Yfanti, T., Lampropoulou, A., Lianos. P., Georgouleas, G., Mihou, S., Fragiadaki, D., & Athanasiou, D. (2020). Re-Connecting to the School: e-stories in the classroom. Useful tips for the transition to online classrooms/distance learning and the management of conversations that may arise regarding the challenging times we experience & Activities that aim to strengthen social and emotional connections in the online environment in order to promote resilience during school closures happening due to the global pandemic. Athens: Laboratory of School Psychology, Department of Psychology, National and Kapodistrian University of Athens. 

Press here to see the booklet. 

Hatzichristou, C., Yfanti, T., Lampropoulou, A., Lianos. P., Georgouleas, G., Mihou, S., Fragiadaki, D., & Athanasiou, D. (2020). Supporting and Discussing with children and adolescents about COVID-19: Useful tips for teachers and schools. Athens: Laboratory of School Psychology, Department of Psychology, National and Kapodistrian University of Athens. 

Press here to see the booklet.

 

"Together at our home". Creative activities that aim to strengthen children's skills in key areas of their development. For parents and adults caring for children (2020).  Athens: Graduated Program in School Psychology & Laboratory of School Psychology, Department of Psychology, National and Kapodistrian University of Athens. 

Press here to see the booklet.

Ηatzichristou, C., Yfanti, T., Lampropoulou, A., Lianos. P., Georgouleas, G., Mihou, S., Fragkiadaki, D., & Athanasiou, D. (2020). Reconnecting at home: Our stories. Activities that aim to strengthen social and emotional connections in the family in order to promote resilience during school closures happening due to the global pandemic. Athens: Laboratory of School Psychology, Department of Psychology, National and Kapodistrian University of Athens. Press here to see the booklet. 

Press here to see the booklet.

Hatzichristou, C., Yfanti, T., Lampropoulou, A., Lianos. P., Georgouleas, G., Mihou, S., Fragiadaki, D., & Athanasiou, D. (2020). WE stay at home… WE stay connected. Responding to COVID-19 (Coronavirus): Useful tips for the psychological support of families, children, and youth during this stay-at-home period. Athens: Laboratory of School Psychology, Department of Psychology, National and Kapodistrian University of Athens. 

Press here to see the booklet. 

Hatzichristou, C., Yfanti, T., Lampropoulou, A., Lianos. P., Georgouleas, G., Mihou, S., Fragiadaki, D., & Athanasiou, D. (2020). Supporting and discussing with children and adolescents about COVID -19. Useful tips for parents. Athens: Laboratory of School Psychology, Department of Psychology, National and Kapodistrian University of Athens.

Press here to see the booklet.

Ηatzichristou, C., Yfanti, T., Lampropoulou, A., Lianos. P., Georgouleas, G., Mihou, S., Fragkiadaki, D., & Athanasiou, D. (2020). Reconnecting at home: Our stories. Activities that aim to strengthen social and emotional connections in the family in order to promote resilience during school closures happening due to the global pandemic. Athens: Laboratory of School Psychology, Department of Psychology, National and Kapodistrian University of Athens. Press here to see the booklet. 

Press here to see the booklet.

Hatzichristou, C., Yfanti, T., Lampropoulou, A., Lianos. P., Georgouleas, G., Mihou, S., Fragiadaki, D., & Athanasiou, D. (2020). WE stay at home… WE stay connected. Responding to COVID-19 (Coronavirus): Useful tips for the psychological support of families, children, and youth during this stay-at-home period. Athens: Laboratory of School Psychology, Department of Psychology, National and Kapodistrian University of Athens. 

Press here to see the booklet. 

Hatzichristou, C., Yfanti, T., Lampropoulou, A., Lianos. P., Georgouleas, G., Mihou, S., Fragiadaki, D., & Athanasiou, D. (2020). Supporting and discussing with children and adolescents about COVID -19. Useful tips for parents. Athens: Laboratory of School Psychology, Department of Psychology, National and Kapodistrian University of Athens.

Press here to see the booklet.

Hatzichristou, C., Yfanti, T., Lampropoulou, A., Lianos. P., Georgouleas, G., Mihou, S., Fragiadaki, D., & Athanasiou, D. (2020). Supporting and Discussing with children and adolescents about COVID-19: Useful tips for teachers and schools. Athens: Laboratory of School Psychology, Department of Psychology, National and Kapodistrian University of Athens. 

Press here to see the booklet.

Hatzichristou, C., Yfanti, T., Lampropoulou, A., Lianos. P., Georgouleas, G., Athanasiou, D., Fragiadaki, D., & Mihou, S. (2020). Return to the school  And fostering psychological resilience after the stay-at-home period of the COVID-19 pandemic: Useful tips and activity worksheets. Athens: Laboratory of School Psychology, Department of Psychology, National and Kapodistrian University of Athens. 

Press here to see the booklet. 

Hatzichristou, C., Yfanti, T., Lampropoulou, A., Lianos. P., Georgouleas, G., Mihou, S., Fragiadaki, D., & Athanasiou, D. (2020). Re-Connecting to the School: e-stories in the classroom. Useful tips for the transition to online classrooms/distance learning and the management of conversations that may arise regarding the challenging times we experience & Activities that aim to strengthen social and emotional connections in the online environment in order to promote resilience during school closures happening due to the global pandemic. Athens: Laboratory of School Psychology, Department of Psychology, National and Kapodistrian University of Athens. 

Press here to see the booklet.