A A A

Το Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας σε συνεργασία με το Διεθνή Σύλλογο Σχολικής Ψυχολογίας, διοργάνωσε το πρόγραμμα με τίτλο: «Το Ολυμπιακό Πνεύμα μέσα από τη Φωνή των Παιδιών» (“The Olympic Spirit through Children’s Voice”).

Σκοπός της προσπάθειας ήταν η ευαισθητοποίηση και η δημιουργική έκφραση παιδιών και εφήβων από διαφορετικά εκπαιδευτικά και πολιτισμικά πλαίσια και επίπεδα, η ανάδειξη της διαφορετικότητας και η προβολή του Ολυμπιακού Πνεύματος και της Ολυμπιακής Ιδέας σε διεθνές επίπεδο. Ειδικότερα, σκοπός του συγκεκριμένου Προγράμματος ήταν η έκφραση των αντιλήψεων των παιδιών για τους Ολυμπιακούς αγώνες και τα ολυμπιακά ιδεώδη, η διερεύνηση των προσδοκιών τους από την Ολυμπιάδα του 2004 στην Αθήνα και η επικοινωνία μεταξύ μαθητών διαφορετικών χωρών μέσα από την ανταλλαγή μηνυμάτων εμπνευσμένων από το Ολυμπιακό πνεύμα.


Στο Πρόγραμμα συμμετείχαν μαθητές σχολείων από 21 χώρες και από διάφορες εκπαιδευτικές βαθμίδες και άλλα πλαίσια (νηπιαγωγεία, σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ειδικά σχολεία, ιδρύματα και νοσηλευτικό πλαίσιο). Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από ζωγραφιές, κατασκευές, ψηφιδωτά, ποιήματα, κείμενα και μηνύματα για τους Ολυμπιακούς αγώνες. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε μέσω ενός διεθνούς δικτύου συνεργασίας ψυχολόγων, εκπαιδευτικών και μαθητών από τις χώρες που συμμετείχαν, καθώς και ομάδας σπουδαστών του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.


Συνολικά συγκεντρώθηκαν 1700 έργα μαθητών από τις διαφορετικές χώρες. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παιδιά με τα έργα τους εξέφρασαν μηνύματα όπως η συναδέλφωση, η συνύπαρξη των λαών, η αναγκαιότητα της δημιουργίας σχέσεων πέρα από το χρώμα, το φύλο, τη φυλή ή την εθνικότητα. Τα έργα αξιολογήθηκαν από ειδική κριτική επιτροπή με βάση καλλιτεχνικά, αισθητικά και ψυχοεκπαιδευτικά κριτήρια. Τα έργα που επιλέχθηκαν από ειδική κριτική επιτροπή και βραβεύθηκαν έχουν εκδοθεί σε ειδικό λεύκωμα με τίτλο «The Olympic Spirit through children’s voice, Το Ολυμπιακό Πνεύμα μέσα από τη φωνή των παιδιών» (Χατζηχρήστου, 2004). Για την απονομή των βραβείων και των επαίνων στους Έλληνες μαθητές διοργανώθηκε ειδική εκδήλωση από το Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων. Αντίστοιχες εκδηλώσεις έγιναν και σε άλλες πόλεις στην Ελλάδα.


Επίσης, ορισμένα από τα έργα που επιλέχθηκαν παρουσιάστηκαν σε ειδική έκθεση που συνδιοργανώθηκε από το Κ.Ε.Ε.ΣΧΟ.ΨΥ. με τον Πολιτισμικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων, στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών και των Παραολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα (Αύγουστος-Σεπτέμβριος, 2004), καθώς και κατά τη διάρκεια του 27ου Διεθνούς Συνεδρίου Σχολικής Ψυχολογίας που συνδιοργανώθηκε από τον Τομέα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Διεθνή Σύλλογο Σχολικής Ψυχολογίας (Ιούλιος, 2004). Το Πρόγραμμα έχει επίσης παρουσιαστεί σε επιστημονικά συνέδρια και πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπου υπήρξαν επιστημονικές εισηγήσεις σχετικά με την καλλιτεχνική και δημιουργική ανάλυση των έργων των παιδιών και τη διεπιστημονική προσέγγιση του προγράμματος (Hatzichristou, Dimitropoulou, Lampropoulou, De Saint Hillaire, Palikara, Vardi, Gilboa, Natzel, Dolek, Yang, & Ungerleider, 2005. Χατζηχρήστου και συν., 2004).


Το διαπολιτισμικό πρόγραμμα συνεχίστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος πρόληψης «CESEP (Culture, Education, Sport and Ethics Program)», με συμμετοχή 30 χωρών. Στόχος ήταν η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα πρόληψης, χρήσης ουσιών καθώς και η προαγωγή της ιδέας του «ευ αγωνίζεσθαι» (Justice for Athletes’ Culture, Education, Sportsmanship and Ethics Program (CESEP) (2008). Culture, Education and Drug-Free Sport: A Child’s Perspective). Τα έργα των παιδιών παρουσιάστηκαν στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Πεκίνου το 2008.