Το Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας, στο πλαίσιο του συνεχιζόμενου έργου του για τη στήριξη των σχολικών κοινοτήτων, διαμόρφωσε τη δράση Δικτύωσης σχολικών μονάδων για την ενδυνάμωση σχολικών κοινοτήτων σε επίπεδο συστήματος (τάξη/σχολείο) και την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας: «Διαδρομές» για το σχολικό έτος 2023-2024. Σκοπός της συγκεκριμένης δράσης είναι να αναδειχθούν τα στοιχεία εκείνα που το σχολείο ως σύστημα διαθέτει και διευκολύνουν την προσαρμογή και την ανάπτυξη των μελών του, λειτουργώντας προστατευτικά μέσα από ευκαιρίες που δίνονται στους/στις μαθητές/τριες για να εξελιχθούν, να αναπτύξουν δεξιότητες και να ενδυναμωθούν ψυχολογικά και σε δύσκολες περιόδους.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες στην πλατφόρμα δικτύωσης της Δράσης: https://pathways2city.sdtapps.online/s/pathways/page/welcome
Δείτε το Λεύκωμα της Δράσης ΕΔΩ.
Δείτε την ανακοίνωση του hub ΕΔΩ
Σε συνέχεια των πολυετών δράσεων του Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας για τη στήριξη των σχολικών κοινοτήτων σε περιόδους κρίσης, αναπτύχθηκε από την επιστημονική ομάδα του Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας μια σειρά δράσεων για την αντιμετώπιση των αναδυόμενων αναγκών των σχολείων στην περίπτωση της πανδημίας COVID-19 καθ’ όλη τη διάρκεια της εξέλιξής της.
Πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης παιδιών προσφύγων και των οικογενειών τους στις σχολικές κοινότητες (2015 -2018)
Στο πλαίσιο του προγράμματος υλοποιηθήκαν δράσεις ψυχοκοινωνικής υποστήριξης παιδιών προσφύγων και των οικογενειών τους στις σχολικές κοινότητες (2015 -2018 ) και διοργανώθηκε το 1ο Επιμορφωτικό Σεμινάριο με τίτλο «Ψυχοκοινωνική υποστήριξη παιδιών προσφύγων ». Το σεμινάριο απευθύνθηκε σε εκπαιδευτικούς, στελέχη εκπαίδευσης, ειδικούς ψυχικής υγείας, επαγγελματίες που εργάζονται με ευάλωτες ομάδες παιδιών και εφήβων καθώς και σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές. Σκοπός του συγκεκριμένου επιμορφωτικού σεμιναρίου ήταν η ευαισθητοποίηση των συμμετεχόντων αναφορικά με θέματα ψυχοκοινωνικής προσαρμογής και στήριξης παιδιών προσφύγων καθώς και η ανάδειξη προοπτικών ενδυνάμωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
Πρόκειται για ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και προαγωγής της ψυχικής ανθεκτικότητας στη σχολική κοινότητα μετά από τα καταστροφικά γεγονότα (πυρκαγιά) στην Ανατολική Αττική.
Στο πλαίσιο του προγράμματος αναπτύχθηκε ένα Μοντέλο Διασύνδεσης Πανεπιστημίου – Σχολικών Κοινοτήτων για την παροχή σχολικών ψυχολογικών υπηρεσιών συνδεδεμένες με το σχολείο με έμφαση στις ψυχοκοινωνικές ανάγκες μαθητών/τριών που έχουν βιώσει τραυματικές εμπειρίες μετά από φυσικές καταστροφές.
Ειδικότερα εφαρμόστηκε ένα συνδυαστικό μοντέλο επιμόρφωσης, διαλεκτικής ψυχολογικής συμβουλευτικής & εποπτείας που περιελάβανε:
• Επιμόρφωση, Ομαδική διαλεκτική ψυχολογική συμβουλευτική
• Ομαδική εποπτεία (μηνιαίες συναντήσεις)
• Ατομική εποπτεία
• Εκπαίδευση και εποπτεία στην εφαρμογή προγράμματος Μαζί + 1
• Ανάπτυξη Προγράμματος παρέμβασης Μαζί + 1- Πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και προαγωγής της ψυχικής ανθεκτικότητας στη σχολική κοινότητα σε περίοδο ανάκαμψης και προσαρμογής μετά από καταστροφικά γεγονότα»
• Εργαλεία
• Αξιολόγηση
Συμμετέχοντες: 8 Δημοτικά και 8 Νηπιαγωγεία στην περιοχή της Ανατολικής Αττικής
Το πρόγραμμα «Στηρί-Ζωντας: Πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για την ψυχολογική στήριξη των παιδιών στην περίοδο της οικονομικής κρίσης» εντάσσεται στο πολυεπίπεδο πρόγραμμα πρόληψης, ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης και παρέμβασης «ΣΥΝ-ΦΡΟΝΤΙΖΩ» («Connecting for Caring» C4C).
Σκοπός του προγράμματος είναι η υποστήριξη και ενδυνάμωση της ψυχικής ανθεκτικότητας των μαθητών και εκπαιδευτικών σε επίπεδο ατόμου, ομάδας – τάξης και του ευρύτερου σχολικού συστήματος.